Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

کامبرین در ایران مرکزی

در گسترههای وسیعی از ایران مرکزی، سنگهای کامبرین همان ویژگیهای کامبرین البرز – آذربایجان را دارند. به گونهای در این نواحی نیز استفاده از نامهای سلطانیه، باروت، زاگون، لالون و میلا امکانپذیر است. اما، در حوضههای کافتی نواحی عقدا، شمال کرمان، بافق و راور، سیما و سنگشناسی سنگهای کامبرین متفاوت از دیگر نواحی ایران مرکزی و البرز – آذربایجان است و همین امر سبب گردیده تا واحدهای سنگچینهای متفاوتی شناسایی و معرفی شوند .

 در « عَقدا » (بین نایین و یزد)، سنگهای کامبرین با حدود 650 متر ضخامت با دولومیت آغاز میشود که با عضو دولومیت میانی سازند سلطانیه قابل قیاس میباشد. بر روی دولومیتهای گفته شده، با یک ناپیوستگی چینهای، ردیفی از شیل کربناتی میکادار به رنگ سبز زیتونی تا خاکستری، به ضخامت 150 تا 180 متر وجود دارد که نبوی (نقشة یزد) به آن سازند هشــم(Heshem Fm.) نام داده است. سنگآهکهــای نازک لایة سازند هشم سنگوارههـایی مانند Protohertzina anabarica, Olivoodes multisulcatus دارد که حمدی (1374) آنها را متعلق به کامبرین پیشین میداند و لذا سازند هشم را با عضو شیل بالایی سلطانیه قابل قیاس میداند. بر روی سازند هشم، واحد سنگچینهای دیگری متشکل از سنگ آهکهای سیاه رنگ و کوهساز به نام سازند عقدا (نبوی نقشة یزد) وجود دارد که ضخامت آن از 35 تا 400 متر متغیر است.

 از ویژگیهای سنگآهکهای عقدا، فراوانی جلبکهای کامبرین است که ساختار استروماتولیتی از نوع Columnaefacta usatica Schenf دارد. شواهد دیرینهشناسی و جایگاه چینهشناسی سبب شده تا حمدی (1374) بر این باور باشدکه سازند آهکی عقدا، همارز عضو دولومیت بالایی سازند سلطانیه است و سن آتابانین دارد. در ناحیة عقدا، سازندهای باروت و زاگون وجود ندارد و سازند لالون با ناپیوستگی موازی روی سنگآهکهای عقدا نشسته است.

در « شمال کرمان »، ردیفهای آغازین کامبرین پیشین (سلطانیه، باروت، زاگون) را باید در مجموعههای درهم سری ریزو و سری دسو جستجو کرد. در این نواحی (ساغند – بافق)، ضخامت سازند زاگون به لحاظ تغییر رخساره و تبدیل به سازند لالون متغیر است و گاهی به صفر میرسد. در دنبالة رسوبگذاری زاگون، حجم بزرگی از ماسه سنگ‎‎های سُرخ – ارغوانی تشکیل شده که گاهی درشت دانه و حتی کنگلومرایی است. در شمال کـــرمان به این ماسهسنگ‎‎ها که جایگاه چینــهنگاشتی و سنگشناختــی مشابه با سازند لالون دارد، «سری داهو » نام داده شده است (هوکریده، 1962) که حدود 400 متر ماسه سنگ سُرخ – ارغوانی و میانلایههایی از رُس ماسهای است. این سری با واسطة یک زون برشی قاعدهای به طور محلی و با دگرشیبی زاویهای بر روی آهکهای سری دسو قرار میگیرد. بخش بالایی این سری با کوارتزیتی سفیدرنگ، اغلب با قلوههایی از چرت سیاه پوشیده میشود که همارز کوارتزیت رویی دیگر نواحی است. در کامبرین میانی، پس از یک ایست رسوبی آشکار، در اثر فرونشینی تدریجی کف حوضة رسوبی، دریای کم ژرفای کامبرین میانی – بالایی بر نواحی شمال کرمان حاکم شده است. در شمال کرمان رسوبات کربناتی کامبرین میانی – بالایی با تغییرات ناچیز سنگشناختی و افزایش لایههای شیلی سُرخرنگ، کم و بیش با یک افق ماسهسنگ کوارتزی سفید آغاز میشود و به دنبال آن ردیفهای کربناتی حاوی Redlichia میآید. سنگشناسی این مجموعه شباهت نزدیکــی با سازند میلا دارد، ولی در شمال کـرمان برای این سنگها، نـام « سازند کوهبنان (Kuhbanan Fm.) » انتخاب شده است (هوکریده و همکاران، 1962).

اگرچه سازند کوهبنان ناحیة کرمان با سازند میلا قیاس شده، اما ولفارت (1974) و حمدی (1374) بر این باورند که تغییرات سنی سازند کوهبنان از اواخر کامبرین پیشین تا کامبرین میانی است. گسترش جغرافیایی سازند کوهبنان محدود به نواحی کرمان، کوهبنان، راور و رفسنجان است.

در « ناحیة شیرگشت » (شمال طبس)، ردیفهای کامبرین پیشین مشابه سازندهای سلطانیه، باروت، زاگون و لالون دیگر نواحی ایران است. ولی، در این ناحیه، روتنر و همکاران (1964)، در روی ردیفهای کامبرین پیشین، یک واحد سنگچینهای در مرتبة گروه معرفی کردهاند که شامل سه سازند کالشانه، درنجال و شیرگشت است. دو سازند کالشانه و درنجال به سن کامبرین میانی – پسین و سازند شیرگشت به سن اردویسین است.

سازند کالشانه (Kalshaneh Fm.) : مجموعة درهمی از سنگهای رسوبی (دولومیت، سنگآهک، شیل، ماسهسنگ- گچ) و سنگهای آتشفشانی (بیشتر دیاباز) است که فاقد نظم چینهای است به همین دلیل، بُرش الگو ندارد و ضخامت آن حدود 1000 متر برآورد شده است. جایگاه چینهشناسی ظاهری سازند کالشانه سبب شده تا این مجموعة درهم به سن کامبرین میانی دانسته شود ولی عناصر سازنده، سیمای ظاهری و ساخت پیچیدة آن یادآور مجموعة دسو، به سن پرکامبرین پسین – کامبرین، است.

سازند درنجال : در محل بُرش الگو، شامل 823 متر سنگآهکهای نازک لایه با هوازدگی کرم – قهوهای روشن همراه با میانلایههایی از آهکهای اسپاری، مارن و سیلت سنگ است که گاهی ترکهای گلی و بلورهای دروغین نمک دارد. مرز زیرین سازند درنجال به خوبی توصیف نشده است. مرز بالایی آن با یک لایة کلیدی راهنمــا از سنگآهک، به ضخامت حـــدود 20 متر، مشخص میشود که به داشتن بـازوپـایــان فــراوان مشخص است. در ناحیـــة شیـرگشت به دلیل تدریجــــی بودن گذر کامبــرین به اردویسیـــن، این لایة کلیـــدی حاوی بازوپا، به عنــوان مرز دو سیستم کامبـــرین و اردویسیــن انتخاب شده است. انواعی از تریلوبیتها (Saukia sp., Idahoia sp, Iranaspis sp. و ...) و همچنین نمونههایی از بازوپایان (Obolus sp. Billingsella sp. و ...) معرف زمان کامبرین میانی – پسین و نشانگر همارزی سازند درنجال، به ویژه با عضوهای 2، 3 و 4 سازند میلا است (کوشان، 1973).

نظرات 1 + ارسال نظر
سار سلیمانی شنبه 12 آذر 1390 ساعت 15:21

نوشته شما بسیار خوب بود باآرزوی موفقیت روزافزون

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد