Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

Geology Science

زمین شناسی- دانلود برنامه های زمین شناسی و کاربردی

اردویسین در البرز – آذربایجان

در البرز –آذربایجان، نهشتههای اردویسین رخنمون متعدد، ولی گسترش محدود دارند و در همه جا پس از یک ایست رسوبی، به طور همشیب، بر روی سنگهای کامبرین و یا قدیمیتر قرار دارند. در این نواحی (البرز – آذربایجان) سه واحد سنگچینهای « لشکرک »، «عضو 5 سازند میلا » و « سازند قلی » نشانگر ردیفهای اردویسین اندکه از میان آنها سازند لشکرک کاربرد بیشتری دارد.سازند لشکرک : با 175 متر ضخامت، توسط گانسر و هوبر (1962) شناسایی و توسط گلاس (1965)، در خاور قلة لشکرک (شمال طالقان، باختر کلاردشت) مطالعه و معرفی شده که مرز زیرین آن با سازند لالون گسلی و در بالا با سازند آهکی مبارک (کربنیفر) پوشیده میشود. بُرش الگوی سازند لشکرک متشکل از سه واحد زیر است.

1- 95 متر، شیل و ماسه سنگ با یک افق 60 متری از دولومیت زرد تا سُرخ چرتدار بدون فسیل در قاعده.

2- 25 متر، سنگآهک گرهدار به رنگ سُرخ همراه با تناوبی از مارن، دارای تریلوبیت، سیستویید و بازوپا.

3- 55 متر، تناوبی از شیل و ماسهسنگ همراه با لایههای نازکی از سنگآهک بی فسیل (در بالا).دولومیتهای چرتدار واحد پایینی با ردیفی از ماسهسنگ کوارتزی پوشیده میشود و با تناوبهای شیل و ماسهسنگ ادامه مییابد. 60 متر دولومیت چرتدار بُرش الگو در همه جا وجود ندارد و به دو طرف، پس از نازک شدن از بین میرود و سازند لشکرک بیشتر با افق ماسهسنگ کوارتزی سفیدرنگ آغاز میشود. به نظر میرسد دولومیتهای چرتدار مورد سخن بخشی از سنگهای کامبرین (سازند میلا) هستند و لذا شایسته است از سازند لشکرک حذف گردند. بر اساس سنگوارههای موجود، به ویژه Orthia, Michelinoceras sp., Orthoceras sp., Endoceras sp. سن سازند لشکرک اردویسین پیشین تا میانی است.

« عضو 5 سازند میلا »، 129 متر شیل، ماسهسنگ و سنگآهکهای نازک لایه است که با افقی از کوارتزیت سفیدرنگ آغاز میشود و ارتباط ناپیوستهای با عضوهای کهنتر سازند میلا دارد. ویژگیهای سنگی و سنی این عضو مشابه سازند لشکرک است به همینرو، کمیتة ملی چینهشناسی ایران استفاده از واژة عضو 5 سازند میلا را توصیه نمیکند و نظر بر این است که در تمام نقاط البرز – آذربایجان به سنگهای اردویسین، سازند لشکرک گفته شود.

سازند قلی (Qelli Fm): در 50 کیلومتری جنوب باختری شهرستان بجنورد، در زیر شیلها و ماسهسنگهای سبزرنگ اردویسینحدود 160 متر آگلومرا به رنگ سبز روشن همراه با سنگهای آتشفشانی قلیایی وجود دارد. حضور آتشفشانی‎‎های یاد شده سبب گردیده تا افشار حرب (1373) از نام سازند قلی استفاده کند که شامل سه بخش جداگانه است:بخش پایینی با 262 متر ضخامت شامل آگلومرا، سنگهای آتشفشانی قلیایی، سنگآهک، شیل و شیل آهکی است.بخش میانی با 412 متر ضخامت شامل شیل، ماسهسنگ، سیلت سنگ قهوهای، سیلت آهکی و شیل میکادار است.بخش بالایی با 224 متر ضخامت شامل شیل سیلتی، ماسهسنگ، سیلت ماسهسنگی و شیل است. جدا از بُرش الگو (روستای قلی – باختر اسفراین) سازند قلی را میتوان در نواحی سالوگ، گزن، جلگة شقان، جنوب خاوری گرگان دید. در بین روستاهای خوش ییلاق و تیلآباد (در امتداد راه شاهرود به آزادشهر) 115 متر تناوب شیل و ماسهسنگ میکادار به رنگ خاکستری زیتونی وجود دارد که در قاعدة آن 65 متر بازالت و آگلومرا دیده میشود (اشتامفلی، 1974). میتوان این مجموعه را با سازند قلی مقایسه کرد. ساختهای رسوبی، دانهبندی تدریجی، قالب حفر شدگیهای قاشقی و شیاری، لایهبندی مورب، چینهای لغزشی، لایهبندی پیچیده و چرخههای کامل و ناقص بوما سبب شده تا لاسمی (1379)، انباشتگی سازند قلی را در یک دریای ژرف و توسط جریانهای توربیدیتی بداند.لازم به ذکر است که گدازههای اردویسین محدود به البرز خاوری نیست. در ناحیة کلور از توابع خلخال، گدازههای زیردریایی، به رنگ سبز تیره، وجود دارد که تناوبهای کربناتی درون آن حاوی کنودونتهای اردویسین است (حمزهپور، 1970).

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد